Medlemsporträtt

Här berättar några av våra medlemmar om sig själva och sitt författarskap.

  • Siv Strömquist

    Från prepositioner och stycketecken, till OMG och IRL. Språket är under ständig utveckling, och det skriver Siv Strömquist gärna om.
  • Mohammad Fazlhashemi

    ”Mamma ville att jag skulle bli läkare – eller åtminstone veterinär” Möt idéhistorikern och professorn Mohammad Fazlhashemi – medlem i Läromedelsförfattarna sedan 13 år tillbaka.
  • Ania Willman

    På 70-talet ledde hon en nationell betygsstrejk, och hon var den första sjuksköterskan i SBU:s vetenskapliga råd. Möt rebellen Ania Willman.
  • Anna Nordlund

    För Anna Nordlund blev läsningen en bästa vän under hennes uppväxt. Idag ser hon hur allt färre barn har den relationen till litteraturen.
  • Paul Håkansson

    Att utveckla något, följa processen och ta del av ett resultat. Det är det bästa Paul Håkansson vet. Men att sedan underhålla det han har skapat, det slipper han gärna.
  • Maths Isacson

    Som ung trodde Maths att han skulle bli rockmusiker. Riktigt så blev det inte. Idag är han seniorprofessor i ekonomisk historia, men musikerdrömmen är inte död för det.
  • Agnes Wold

    Hon syns på löpsedlarna stup i kvarten och uttalar sig gärna om det mesta, från det lilla till det stora.
  • Karin Tuolja

    Karin Tuolja skriver läromedel i lulesamiska, något hon började med när hon jobbade som lärare och saknade en röd tråd. Hennes centrala roll i den lulesamiska språkmiljön gav henne det nordiska språkpriset Gollegiella 2018. Här berättar hon om sitt driv och förhoppningar om framtiden.
  • Eva Bernhardtson

    Det känns självklart som läromedelsförfattare att tillhöra Läromedelsförfattarna, den organisation som bevakar värdet av läromedel. Medlemskapet innebär också en oberoende part dit jag kan vända mig med frågor om förlagsavtal, royaltysatser och andra funderingar.    
  • Mikael Bruér

    Att vara medlem i Läromedelsförfattarna ger mig stöd och en möjlighet att hålla mig uppdaterad i frågor som berör området, saker jag aldrig skulle lyckas hitta på egen hand.
  • Anna Hansson

    Anna är utbildad lärare, har en magisterexamen i historia och har gett ut över hundra böcker. Idag jobbar hon som författare på heltid, och ingen dag är den andra lik. Här berättar hon om sin väg till författarskapet.
  • Axel Hellby

    Skriv tillsammans – det är Axel Hellbys tips till dig som funderar på att skriva läromedel. Han ser skrivandet som ett hantverk, en pågående process. Men hur såg hans egen väg till författaryrket ut?
  • Calle Markstedt

    Calle Markstedt har en bakgrund som både journalist och lärare, men hur blev han egentligen läromedelsförfattare?
  • Mary Juusela

    På tio år hann Mary Juusela bo hos 700 familjer på olika platser i Sverige. Hon undersökte deras beteenden, psykologi och sociologi för att förstå vad som händer med individens förmåga, hälsa och potential vid social exkludering. Det var början på Lika Olika-metoden.
  • Noah van Dorpel

    I Noah van Dorpels böcker står identitet i fokus. När han själv sökte sin identitet saknade han böcker att hitta stöd i, vilket ledde till att han skrev dem själv. Idag används hans böcker på dramautbildningar, ett ämne han själv undervisar i.
  • Lisbeth Pipping

    Lisbeth Pipping skriver läromedel i teckenspråk och har jobbat som teckenspråkslärare i flera år. För att uppmärksamma Teckenspråkets dag ställde vi henne några frågor om det hon kallar för världens vackraste språk.
  • Mia Heikkilä

    Mia Heikkilä är forskare och lektor i pedagogik. Hon brinner för jämställdhet i skolan, och har skrivit kurslitteratur på ämnet. Mia har varit medlem i Läromedelsförfattarna sedan 2019.
  • Pär Sahlin

    Pär Sahlin har skrivit flera läromedel i svenskämnet, och är författare på heltid. Han har varit medlem i Läromedelsförfattarna sedan 2014.
  • Emma Kjellin

    I sommar tar hon examen som grundlärare och med sina 24 år är hon Läromedelsförfattarnas yngsta medlem. Lär känna månadens medlem Emma Kjellin!