Aktuellt

  • Ebba Kock: "Tummar man på läromedel ..."

    Det råder en olikvärdig tillgång till läromedel och det drabbar elever i hela Sverige. Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer, tror att problemet hade kunnat uppmärksammas tidigare om man pratat mer med eleverna.
  • Per Kornhall: 2500 kronor märks

    Kommuners läromedelsinköp skiljer sig enormt enligt ny statistik från Läromedelsföretagen. Det påverkar elevernas utbildning, menar Per Kornhall.
  • Som att inte ha operationsinstrument på sjukhus

    Frida är lärare i årskurs två på en skola i Stockholm. Hon undervisar i sju ämnen, men har läromedel i två. Ekonomin tillåter inte att de köper mer än så. – Vi är här för att förmedla kunskap och se att eleverna växer, men förutsättningarna finns inte och det tar på krafterna.
  • Rätten till läromedel

    Var femte lärare kan inte köpa in ens de nödvändigaste läromedlen. Läromedel ska inte vara något som köps in ”om man har råd”, det ska vara en självklarhet. Det måste ske en förändring, och den måste ske nu.
  • Pris till läromedelsförfattare

    Hippas Eriksson, Ann S. Pihlgren och Rolf Ekelund är vinnarna av Läromedelsförfattarnas pris 2020 – Sveriges tyngsta pris för författare av läromedel och kurslitteratur. Stort grattis!
  • Cathrin ger sina barn läromedel

    Cathrin är undervisande lärare i religion, samhällskunskap och historia på gymnasienivå. För henne är läromedel ett självklart verktyg i den undervisning hon bedriver. Så ser det inte ut på hennes barns skola.
  • Calle Markstedt

    Förutom ett tiotal läromedel i svenska har författaren Calle Markstedt även skrivit flera lärarhandledningar, och han är en van föreläsare. Han har varit både journalist och lärare, men hur blev han egentligen läromedelsförfattare?
  • Bokmässan 2020

    Bokmässan 2020 ägde rum 24–27 september digitalt. Vi har listat samtal där medlemmar i Läromedelsförfattarna deltog samt andra intressanta samtal, så att du kan lyssna på dem igen.
  • Läromedel behövs mer än någonsin

    Studier visar att de bästa lärarna i högpresterande skolsystem är positiva till läromedel och använder det i sin undervisning, så varför finns det en negativ inställning till läromedel? Tim Oates och Sinéad Fitzsimons från brittiska Cambridge Assessment reder ut begrepp­en.
  • Hon vill se ett mer inkluderande samhälle

    På tio år hann Mary Juusela bo hos 700 familjer på olika platser i Sverige. Hon undersökte deras beteenden för att förstå vad som händer med individens förmåga, hälsa och potential vid social exkludering. Det var början på Lika Olika-metoden.