Porträtt

Lennart Svensson

Han var en glad amatör när han fick en fråga som la vägen för hans karriär. Möt Lennart Svensson, trafikläraren med ett stort engagemang för andra.

Den har tryckts upp i två miljoner exemplar, och är inne på den 34:e upplagan. Jag själv har läst den flera gånger, under en period bar jag med mig den vart jag än gick. Faktum är att de flesta jag känner har någon typ av relation till den, det är helt enkelt en bok man känner till. Jag pratar om Körkortsboken, den bok som ges ut av Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR), som ger dig den kunskap du behöver för att kunna ta körkort i Sverige. En bok skriven av Lennart Svensson och Lars Gunnarson.

Två glada amatörer

– Ingen av oss hade skrivit något liknande tidigare, så vi blev väldigt glada när vi blev tillfrågade sommaren 1996. Man skulle kunna beskriva oss som två glada amatörer, säger Lennart, när vi hörs på telefon.
Det tog sin tid att skriva boken, eftersom de skrev den på sin fritid vid sidan av sina ordinarie verksamheter. Lennart beskriver det som ett projekt där de inte behövde uppfinna hjulet, eftersom de visste vad som behövde ingå, men det krävdes fortfarande ett gediget arbete.
– Det fanns en bok som hette Inlärningsrevolutionen (Gordon Dryden, Dr. Jeannette Vos och Ingemar Svantesson), som handlade om att man ska stimulera både höger och vänster hjärnhalva genom att bygga upp en bok med bilder på vänstersidan och text på högersidan. Den var stor på 90-talet, så Körkortsboken är uppbyggd på det sättet.
De fick även hjälp av en pedagog, med längden på raderna, för att texten inte skulle bli för lång. Det skulle till exempel vara max två fästpunkter per rad för ögat, för att underlätta för personer med läs- och skrivsvårigheter.
– Boken ska ju passa alla, det var centralt i vårt arbete. Det är fantastiskt att boken än idag, mer än 20 år senare, fortfarande är aktuell.
Under de första tio åren skötte Lennart och Lars uppdateringar och nya upplagor av boken. Men nu görs det av förbundet, som har gjort det sedan 12 år tillbaka. Boken och innehållet är överlag väldigt fast. Det som uppdateras i de nya upplagorna är främst lagändringar och nya rön.Lennart hade jobbat som trafiklärare i 15 år när han fick förfrågan om att skriva boken, och vågade tacka ja tack vare att han aldrig har haft svårt för att göra sig förstådd sig i skrift.
– Jag lider själv av en skriv- och lässvårighet, men det bekommer inte mig. Jag ser det som positivt, för då förstår jag andra människors problematik och kan göra mig förstådd.
Idag är han väldigt glad att han tog sig an uppdraget. Om han var en glad amatör tidigare, är han en veteran idag. Sedan han skrev körkortsboken har han fått flertalet förfrågningar, däribland att skriva kursplaner för Skolverket och Transportstyrelsen. Han beskriver det som ringar på vattnet.
– Det är mycket i mitt liv som inte hade hänt om det inte vore för Körkortsboken.

Trafikskola i Abu Dhabi

Ett uppdrag han minns lite extra är det när han var med och byggde upp en stor trafikskola i Abu Dhabi. En dag fick han ett mejl där det stod att han hade möjligheten att vara med i ett trafiksäkerhetsprojekt i Förenade Arabemiraten.
– Jag fick använda mig av jordgloben för att ta reda på var det låg någonstans, säger han och skrattar.
Trots ovissheten bestämde han och hans familj sig ganska snabbt för att ta sig an uppdraget, och sedan bodde de i Abu Dhabi i tre år.
– En häftig del av livet, verkligen.
Idag skriver Lennart inte så mycket, men han brinner för att ta fram olika koncept. Ett koncept han har tagit fram och driver är det han kallar för ”Trafikant i Sverige”.
– Sedan jag kom hem från Förenade Arabemiraten, har jag engagerat mig oerhört mycket för nyanlända. Jag besöker SFI, går in i alla klasser och pratar om att vara trafikant i Sverige. Det handlar om att integrera nyanlända i körkortsutbildningen. Jag har alltid varit svag för att hjälpa andra, i synnerhet dem som av olika anledningar har svårt att förstå det svenska språket. Åren i Abu Dhabi formade mig nog ännu mer till att vilja ta hand om andra nationaliteter. Det är det jag vurmar för.

Miljö och säkerhet i fokus

Att Lennart blev trafiklärare var ingen slump. Han fick det i arv av sin pappa som var trafiklärare sedan 1950. Idag driver Lennart Murtans Trafikskola, med sin fru Carina. De har jobbat tillsammans i över tjugo år, och tar sig an allt med en gemensam drivkraft. Något de har jobbat med under många år är miljöfrågor. Murtans var den första trafikskolan i Sverige med klimatneutralisad övningskörning och klimatdeklaration av körlektioner.
– Vi är en del av problemet, och vill vara en del av lösningen. Vårt mål är att utbilda såväl trafiksäkra som miljömedvetna förare, säger Lennart.
När det gäller trafiksäkerheten önskar han att fler bilförare valde att gå fortbildningskurser. Just nu är han involverad i ett fortbildningsprojekt där de utbildar all hemtjänstpersonal i kommunen.
– Det är en yrkesgrupp som sitter bakom ratten en stor del av sin arbetsdag, och ofta i bilar med skador. Trafiksäkerhet är oerhört viktigt och alla skulle vinna på att fortbilda sig med jämna mellanrum. Tyvärr ser alla sig själva som experter så fort de har fått sitt körkort, och det blir väldigt mycket tyckande.

Utbildar nyanlända

Han jobbar även med ett aktuellt integreringsprojekt för nyanlända kvinnor, Women on Wednesday (WoW). Det är ett kvinnligt nätverk med syfte att hjälpa kvinnor och deras familjer att komma in i det svenska samhället och ut på arbetsmarknaden. Det Lennart bidrar med är att utbilda dem i trafikkunskap.
– Det är ett fantastiskt projekt! Det är det här jag vurmar för, att hjälpa människor från andra nationaliteter att komma in i Sverige, genom att förverkliga drömmen om ett körkort.
Trots att Lennart jobbar med att hjälpa människor att ta körkort, minns han förvånansvärt lite från sin egen process. Han minns inte mycket mer än att hans pappa ofta somnade i passagerarsätet när Lennart körde.
– Det betyder väl att jag var en bra bilförare redan då, skrattar han.

Det här är ett medlemsporträtt ur vår tidning Manus (nr 2, 2022).

Medlemskap