"Matte ser mycket svårare ut än det är"

Penny och Melker går i klass 2A på Hällberga­skolan och har Petra Karltorp som mattelärare. De har använt läromedlet "Rik matematik" sedan de började ettan.

Vad tycker ni om matte?

Penny: Jätteroligt!
Melker: Jaa, men lite svårt ibland.

Vad är svårast?

P: När någon berättar något nytt för mig. Då är det svårt i början, men när jag vet hur man gör brukar det gå enklare. Matte ser mycket svårare ut än det är.
M: Ja, när det är nytt. Speciellt multiplikation.

Vad tycker ni om era mattelektioner?

M: De är bra, tycker jag. Man lär sig mer och de ger svar på frågor. Annars brukar man få sitta med en bok och massa papper och bara räkna.
P: Ja, man ser liksom. Man behöver inte tänka så mycket på hur det skulle kunna se ut, man kan bara titta på tavlan. Vissa personer har inte bildspel och så. På vissa skolor ger lärarna bara barnen böcker och så ska de räkna.
M: Jag tycker att de som gör så borde förbättra matten och komma på något sätt att få barnen att lära sig mer. Jag skulle nog inte lära mig lika mycket om jag bara satt med ett vanligt mattehäfte och fick en kort instruktion.

Varför tror du att du skulle lära dig mindre av det?

M: Man behöver ju genomgångar för att förstå, så jag borde lära mig mindre med en kortare genomgång.

Vad är det roligaste med matte?

M: Uppgifterna, för jag tycker om att räkna. Man får tänka mycket och det går ut över så mycket, man har liksom användning av det.
P: Jag tycker också att uppgifterna är roligast. Det är kul att lära sig saker och ibland behöver jag kunna matte för att göra saker. Men ibland är uppgifterna för lätta.

Om det är för lätt, hur gör du då?

P: Först gör jag klart uppgiften, sedan går jag till Petra och säger att det är för lätt. Ibland ger hon mig svårare uppgifter, men ibland får jag fortsätta på det jag håller på med. Jag önskar att jag alltid kunde få svårare uppgifter.

Det finns de som tycker att matte är tråkigt, hur kan man få fler att tycka om matte?

M: Man kan börja med att lära sig lite, och sedan lära sig mer och mer.
P: Jag tycker som Melker, och om man tycker det är supertråkigt kanske man kan göra det till något kul. En lek eller ett spel som vi gör på våra lektioner.

Vad vill ni säga till alla som tycker att matte är tråkigt?

M: Du, alltså, om du gör något roligt av det kommer du tycka om det mer.
P: Om du tränar på det mycket blir det roligare!

Embla Jernstig
kommunikatör

Artikeln är tidigare publicerad i Manus, nr 1, 2020