Kräver att regeringen räddar kurslitteraturen
Svensk kurslitteratur befinner sig i en akut kris som riskerar att försämra den högre utbildningen och sänka Sverige som kunskapsnation, det skriver 29 företrädare för högre utbildning i ett gemensamt upprop i Aftonbladet.
Försäljningen av ny svensk kurslitteratur har minskat med 40 procent på två år. Nedgången är så snabb och kraftig att den i närtid kan leda till att Sverige står helt utan aktuell kurslitteratur. En sådan situation skulle få ödesdigra konsekvenser för högre utbildning.
Debattörerna skriver att regeringen måste ta initiativ för att rädda den svenska kurslitteraturen och att akut ekonomiskt stöd behövs, exempelvis genom ett öronmärkt studiebidrag för inköp av nyproducerad svenskspråkig kurslitteratur.
De lyfter bland annat ökade krav på genomströmning, en växande begagnatmarknad och illegal spridning av digitala kopior som orsaker till den sjunkande försäljningen, och hänvisar till Läromedelsförfattarnas rapport Den perfekta stormen (pdf, öppnas i nytt fönster).
Uppropet, som går att läsa i Aftonbladet, har signerats av 29 företrädare för högre utbildning:
Henric Johnson, rektor, Blekinge Tekniska Högskola
Håkan Pihl, rektor, Högskolan Kristianstad
Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap
Linda Fälth, professor, Linnéuniversitetet
Daniel Sundberg, professor, Linnéuniversitetet
Jonas Linderoth, professor, Göteborgs universitet
Peter Gärdenfors, professor, Lunds universitet
Annika Staaf, professor, Linköpings universitet
Mats Tjernberg, professor, Lunds universitet
Roger Persson Österman, professor, Stockholms universitet
Björn Fossum, professor emeritus, Karolinska Institutet
Anne-Li Lindgren, professor, Stockholms universitet
Eddy Nehls, docent, Högskolan Väst
Johan Sandstedt, docent, Stockholms universitet
Johan Hegardt, docent, Södertörns högskola
Linda Fagerström, docent och universitetslektor, Linnéuniversitetet
Sara Hultqvist, docent och universitetslektor, Lunds universitet
Peter Svensson, docent och universitetslektor, Lunds universitet
Filippo Valguarnera, docent och universitetslektor, Uppsala universitet
Jakob Heidbrink, dr. juris, docent i civilrätt, Göteborgs universitet
Torbjörn Odlöw, universitetslektor, Göteborgs universitet
Martin Amnell, universitetsadjunkt, Göteborgs universitet
Jenny Edvardsson, adjunkt i utbildningsvetenskap och doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Kristianstad
Pia Cederholm, doktorand i didaktik och undervisande lärare på lärarutbildningen, Uppsala universitet
Mikael Bruér, doktorand, Malmö universitet
Erik Winerö, doktorand, Göteborgs universitet
Felicia Boehme-Stock, doktorand, Linköpings universitet
Lars Edvin Björk, student, Stockholms universitet
Robin Färdig, student, Lunds universitet