Nyheter

Kräver att regeringen räddar kurslitteraturen

Svensk kurslitteratur befinner sig i en akut kris som riskerar att försämra den högre utbildningen och sänka Sverige som kunskapsnation, det skriver 29 företrädare för högre utbildning i ett gemensamt upprop i Aftonbladet.

Försäljningen av ny svensk kurslitteratur har minskat med 40 procent på två år. Nedgången är så snabb och kraftig att den i närtid kan leda till att Sverige står helt utan aktuell kurslitteratur. En sådan situation skulle få ödesdigra konsekvenser för högre utbildning.

Debattörerna skriver att regeringen måste ta initiativ för att rädda den svenska kurslitteraturen och att akut ekonomiskt stöd behövs, exempelvis genom ett öronmärkt studiebidrag för inköp av nyproducerad svenskspråkig kurslitteratur.

De lyfter bland annat ökade krav på genomströmning, en växande begagnatmarknad och illegal spridning av digitala kopior som orsaker till den sjunkande försäljningen, och hänvisar till Läromedelsförfattarnas rapport Den perfekta stormen (pdf, öppnas i nytt fönster)

Uppropet, som går att läsa i Aftonbladet, har signerats av 29 företrädare för högre utbildning: 

Henric Johnson, rektor, Blekinge Tekniska Högskola 

Håkan Pihl, rektor, Högskolan Kristianstad 

Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap 

Linda Fälth, professor, Linnéuniversitetet 

Daniel Sundberg, professor, Linnéuniversitetet 

Jonas Linderoth, professor, Göteborgs universitet 

Peter Gärdenfors, professor, Lunds universitet 

Annika Staaf, professor, Linköpings universitet 

Mats Tjernberg, professor, Lunds universitet 

Roger Persson Österman, professor, Stockholms universitet 

Björn Fossum, professor emeritus, Karolinska Institutet 

Anne-Li Lindgren, professor, Stockholms universitet 

Eddy Nehls, docent, Högskolan Väst 

Johan Sandstedt, docent, Stockholms universitet 

Johan Hegardt, docent, Södertörns högskola 

Linda Fagerström, docent och universitetslektor, Linnéuniversitetet 

Sara Hultqvist, docent och universitetslektor, Lunds universitet 

Peter Svensson, docent och universitetslektor, Lunds universitet 

Filippo Valguarnera, docent och universitetslektor, Uppsala universitet 

Jakob Heidbrink, dr. juris, docent i civilrätt, Göteborgs universitet 

Torbjörn Odlöw, universitetslektor, Göteborgs universitet 

Martin Amnell, universitetsadjunkt, Göteborgs universitet 

Jenny Edvardsson, adjunkt i utbildningsvetenskap och doktorand i pedagogiskt arbete, Högskolan Kristianstad 

Pia Cederholm, doktorand i didaktik och undervisande lärare på lärarutbildningen, Uppsala universitet 

Mikael Bruér, doktorand, Malmö universitet 

Erik Winerö, doktorand, Göteborgs universitet 

Felicia Boehme-Stock, doktorand, Linköpings universitet 

Lars Edvin Björk, student, Stockholms universitet 

Robin Färdig, student, Lunds universitet

Påverkan, Författarskap