Framtidens lärare vill ha läromedel
Över hälften av Sveriges lärarstudenter tycker att de får otillräcklig utbildning om läromedel, det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna och Sveriges Lärarstudenter.
– Lärarstudenter får inte den utbildning de behöver och efterfrågar i läromedelsanvändning trots att läromedel är ett värdefullt verktyg i den kommande yrkesutövningen. Lärarutbildningarna ska förbereda den enskilda studenten inför alla aspekter av läraryrket, däribland användandet av läromedel, säger Emelie Fransson, ordförande, Sveriges Lärarstudenter.
Drygt nio av tio, 94 %, svarar att det är viktigt att de får tillgång till läromedel i deras kommande yrkesutövning. Samtidigt är över hälften av studenterna missnöjda med mängden läromedelsutbildning. Endast 18 % svarar ja på frågan om de får tillräcklig utbildning om läromedel.
– Examensmålen för Sveriges lärarutbildningar måste ses över. När studenterna själva inte är nöjda med sin utbildning, då måste den förändras, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.
Ett annat resultat som rapporten visar är att lärarstudenterna litar på sin egen och sina framtida kollegors förmåga att välja vilka läromedel de ska använda. Endast 4 % tycker att huvudman eller rektor ska bestämma vilka läromedel läraren ska använda.
– Rätten till läromedel måste skrivas in i skollagen och lärares rätt att välja läromedel måste stärkas genom en skrivning i läroplanerna, annars kommer vi aldrig få en likvärdig skola, säger Per Kornhall.
Huvudsakliga resultat från rapporten:
- 94 % av lärarstudenterna tycker att läromedel är viktiga i deras kommande yrkesutövning.
- 36 % menar att deras utbildning inte innehåller något moment där de får lära sig använda läromedel.
- 57 % tycker inte att de får tillräcklig utbildning om läromedel.
- 9 av 10 (91 %) vill välja läromedel till sin undervisning, antingen självständigt eller tillsammans med sina kollegor.
- 67 % av lärarstudenterna vill använda en kombination av tryckta och digitala läromedel.