Artiklar

  • Läromedlen hänger inte riktigt med

    Bredare perspektiv, förklaringar på andra språk och mer konkreta övningar är några önskemål kring framtidens läromedel från de lärarstudenter vi har pratat med.
  • Man behöver inte passa in överallt

    En tekanna med Söders Höjder kostar tjugofem kronor och räcker i fem timmar, i alla fall om man ber om påfyllning. Vi tar bussen till kaféet efter förmiddagslektionen, tar sofforna längst in. Jag har med mig min videokamera som jag har fått i
  • Allmänna principer

    Vem bestämmer vad kopieringsersättningen som Läromedelsförfattarna förvaltar ska gå till? Och på vilket sätt kan du som författare påverka det? LKFU svarar på de frågorna.
  • Läromedel behövs mer än någonsin

    Studier visar att de bästa lärarna i högpresterande skolsystem är positiva till läromedel och använder det i sin undervisning, så varför finns det en negativ inställning till läromedel? Tim Oates och Sinéad Fitzsimons från brittiska Cambridge Assessment reder ut begrepp­en.
  • Här har mattelektionerna stöd i forskningen

    På Hällberga skola i Eskilstuna står lärarens roll i centrum på mattelektionerna. Här används nämligen läromedlet "Rik matematik", framtaget av forskare på Mälardalens högskola.
  • Allvarliga konsekvenser för läromedel!

    När politiker skär ner på skolans och förskolans resurser riskerar det att få extra allvarliga konsekvenser för budgetposter som är lätta att påverka, t.ex. lärares inköp av läromedel, menar Marcus Larsson, Tankesmedjan Balans.
  • Synnöve Carlsson: Viktigt med ett bra samarbete med förlaget

    Läromedelsförfattaren Synnöve Carlsson har arbetat som lärare i cirka 25 år, och nu har hon en adjungerad adjunkttjänst på lärarutbildningen i Uppsala där hon undervisar blivande lågstadielärare i matematik och matematikdidaktik.
  • Rätten till läromedel kan rädda svensk skola

    Åsa Wikforss är professor i teoretisk filosofi, medlem i Kungl. Vetenskapsakademien och nyligen invald på stol nummer sju i Svenska Akademien. Hon har gjort uppmärksammade inlägg i skoldebatten och föreläst för Läromedelsförfattarnas medlemmar.
  • Anpassning av DSM-direktivet

    Det pratas mycket om DSM-direktivet just nu, men vad är det egentligen? Vår jurist Johan går igenom vad det innebär och vad som händer nu.