Böckerna kan bli ett ännu större stöd nu

När gymnasieskolorna stängs ställs lärare och elever i hela landet inför en utmaning: att få en distansundervisning likvärdig den vanliga undervisningen. På gymnasieskolan Agneberg i Uddevalla har den webbaserade undervisningen precis dragit igång.

När beskedet kom att skolorna skulle stängas var det snabba puckar som gällde. Lärarna fick två heldagar fortbildning där de planerade den kommande undervisningen. Planen är att hålla den standard de brukar på undervisningen och använda.

– Vi kommer utgå från de läromedel vi har och göra undervisningen så lik vår vanliga undervisning som möjligt, säger Fredrik Ekstedt, rektor på Agneberg.

Läromedlen blir viktiga

Flera förlag har tillgängliggjort sina digitala läromedel och verktyg gratis, och det finns planer på att testa dessa, samtidigt som vissa är skeptiska.
– De digitala läromedel jag testat leder ofta till mycket klickande, vilket leder till mer fragmentariskt läsande där de lätt blir störda och tappar fokus. Jag tror på den klassiska läroboken och att de fysiska böckerna är viktiga för läsningen, säger Ina Nyfelt, svensk- och historielärare på Agneberg.

Så när beskedet att skolan skulle stängas kom skickades eleverna hem med en tydlig uppmaning att bära med sig samtliga läroböcker hem.
– Vi använder mycket böcker, det var väldigt tungt när jag packade med alla hem, haha. Jag tror att böckerna kan bli ett ännu större stöd nu när vi inte kommer kunna ha genomgångar på samma sätt, säger Frida, som är elev på skolan.

Gör det bästa av situationen

Samtliga parter är medvetna om att de står inför en utmaning, där flera aspekter spelar in och påverkar kvaliteten på undervisningen.
– Min uppgift kommer vara att försöka få eleverna att fortsätta jobba helt enkelt. Det blir mycket svårare att hålla dem intresserade utan möjlighet att få igång klassrumssamtal och intressanta sidospår. Man tappar flera viktiga delar av undervisningen och det blir ett mycket större ansvar på eleverna att jobba på egen motor, säger Ina Nyfelt och Frida håller med:

– Jag tror inte att alla kommer få allt gjort, jag vet själv hur lätt det är att hitta annat att göra när man är hemma. Sedan kanske inte alla har den internetuppkoppling som krävs för en digital undervisning. Jag har tur som har det, men alla har ju inte den förutsättningen.

Trots de svårigheter elever och lärare nu står inför har man hopp om att det ska bli bra. Fredrik Ekstedt menar att de gör allt de kan för att se till att det ska bli så bra som möjligt.

– Jag tror det kommer bli svårare, men man gör ju det bästa av situationen, såklart. Det är ju som det är, avslutar Frida.