Föreläsning: Barns minskade läsning och läromedlets roll i läskrisen
Vi bjuder in dig som medlem till en digital föreläsning om barns minskade läsning med forskaren Monika Vinterek.
Zoom
Läskrisen är ett faktum och barns läsning på fritiden har minskat. Men i vilken omfattning läser elever i skolan? Enligt studier krävs det cirka 5000 timmar för att bli en fullgod läsare, det motsvarar nästan hela undervisningstiden i grundskolan.
I den här föreläsningen berättar Monika Vinterek om sin egen och andras forskning om läsning i skolan, samt om elevers egen inställning till läsandet. I vilken omfattning läser elever i skolan idag, och hur har det förändrats över tid? Behöver läsningen vara lustfylld – eller finns det andra sätt att öka barns läsning? Varmt välkommen på en föreläsning om läsning, motivation och likvärdighet – eller bristen därpå.
Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Monika har lett och medverkat i en rad olika nationella och internationella forskningsprojekt som rör undervisning och har haft en rad statliga sakkunniguppdrag.
Nyligen ledde Vinterek det av Vetenskapsrådet finansierade projektet En studie av grundskolans läspraktiker – att läsa eller inte läsa, som visade på unika och överraskande siffror om elevers läsande i skolan. Vinterek har själv en bakgrund som lärare med erfarenhet av undervisning i grundskolans alla stadier.