Evenemang

Föreläsning: Barns minskade läsning och läromedlets roll i läskrisen

Vi bjuder in dig som medlem till en digital föreläsning om barns minskade läsning med forskaren Monika Vinterek.

14 maj kl 10.00-11.00
Digitalt
Zoom

Läskrisen är ett faktum och barns läsning på fritiden har minskat. Men i vilken omfattning läser elever i skolan? Enligt studier krävs det cirka 5000 timmar för att bli en fullgod läsare, det motsvarar nästan hela undervisningstiden i grundskolan.  

I den här föreläsningen berättar Monika Vinterek om sin egen och andras forskning om läsning i skolan, samt om elevers egen inställning till läsandet. I vilken omfattning läser elever i skolan idag, och hur har det förändrats över tid? Behöver läsningen vara lustfylld – eller finns det andra sätt att öka barns läsning? Varmt välkommen på en föreläsning om läsning, motivation och likvärdighet – eller bristen därpå.  

Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Monika har lett och medverkat i en rad olika nationella och internationella forskningsprojekt som rör undervisning och har haft en rad statliga sakkunniguppdrag.

Nyligen ledde Vinterek det av Vetenskapsrådet finansierade projektet En studie av grundskolans läspraktiker – att läsa eller inte läsa, som visade på unika och överraskande siffror om elevers läsande i skolan. Vinterek har själv en bakgrund som lärare med erfarenhet av undervisning i grundskolans alla stadier. 

Anmäl dig här

Genom att anmäla dig samtycker du till att vi hanterar dina personuppgifter enligt Läromedelsförfattarnas integritetspolicy.

Medlemskap